Productiviteit

Een andere kijk op de productiviteitspuzzel

Reading time:  3 Minutes

In 1987 verklaarde de Nobelprijswinnaar en economist Robert Solow: "Je vindt het computertijdperk overal terug, behalve in de productiviteitsstatistieken." Zijn verklaring is 30 jaar later nog steeds actueel, en was zeker in de afgelopen 20 jaar bijzonder treffend.

Volgens de OESO groeide de arbeidsproductiviteit in de VS jaarlijks met gemiddeld 1,24 procent tussen 1990 en 1995, dit cijfer daalde tussen 2010 en 2015 naar 0,31 procent. In dezelfde periode daalde het Japanse gemiddelde van 2,27 procent naar 0,93 procent. Zelfs het best presterende land, Australië, noteerde een stijging van slechts 0,06 procent.

Onderzoekers van de Northwestern University beweren dat deze daling in productiviteit de stagnatie van technologie in de wereld van vandaag weerspiegelt. Recente vooruitgangen, zoals instant messaging en videospelletjes, resulteren gewoonweg niet in dezelfde efficiëntie die elektriciteits- of straalmotoren ooit hebben geleverd– althans in termen van productiviteitsverbetering.

Er wordt echter toch voorspeld dat opkomende technologieën voor productiviteitswinst zullen zorgen. Van zelfrijdende auto’s tot chatbots op de klantenservice, er wordt verwacht dat kunstmatige intelligentie tegen 2035 zal zorgen voor een verdubbeling van de jaarlijkse economische groei in 12 geavanceerde economieën, aldus Accenture. Door werkplekken radicaal te herstructureren, waardoor mensen hun tijd beter kunnen benutten, wordt voorspeld dat deze technologie de productiviteit tot 40 procent zal verhogen. Deze efficiënties in praktijk omzetten gebeurt echter niet automatisch.

Volgens economisch historicus Paul A. David van de universiteit van Stanford, veroorzaken nieuwe innovaties in eerste instantie bijna altijd productiviteitsverlagingen. Toen men stoommotoren in de fabrieken verving door elektrische motoren, werden alle systemen en processen geconfronteerd met storingen en moest alles vanaf nul worden gereorganiseerd. De productiviteit ging als gevolg daarvan omlaag, maar niet voor lang. Het duurt gewoon even voordat de productiviteitswinst van nieuwe technologie zichtbaar wordt.

Organisatorische productiviteit versus individuele productiviteit

Productiviteit op het organisatorisch niveau verschilt van de som van de individuele output van de teamleden. Een werknemer kan zijn of haar werk zeer goed doen, waardoor ze zeer productief zijn vanuit een basis managementperspectief. Diezelfde medewerker kan echter een verwaarloosbare of negatieve productiviteit op organisatorisch niveau hebben – hij of zij presteert goed, maar mist het overzicht.

Organisatorisch zelfbewustzijn is cruciaal. Bedrijven die zowel gebruik maken van organisatorische als individuele productiviteit, kunnen betere algemene resultaten behalen, wat een voordeel oplevert tegenover hun concurrenten. Drie eenvoudige strategieën kunnen leiders helpen om succesvol voortgang te boeken.

Ten eerste, moedig werknemers aan om samen te werken en te communiceren over hun werk. Individuen kunnen goed presteren in hun eigen rol, maar als teamleden of hele teams verschillende richtingen uitgaan, is het resultaat algemene inefficiëntie. ‘Silo’s neerhalen’ helpt dit voorkomen, plan dus regelmatig tijd in voor het management om teamleden te raadplegen en terug te rapporteren.

Ten tweede, voorzie de middelen om het beste uit het personeel te halen. Sommige individuen zijn productiever wanneer ze zelfstandig werken, terwijl anderen tot volle ontwikkeling komen in een teamomgeving. Soms is het beter om bepaalde taken te laten uitvoeren door personen die deze zelfstandig kunnen uitvoeren. Op andere momenten is het doel productiviteit op het organisatorisch niveau. In dit laatste geval, moet u goed nadenken om taken toe te wijzen aan degenen die het meest waarschijnlijk de gewenste productiviteit zullen behalen.

Ten slotte, wanneer het management zich in een ivoren toren bevindt is het moeilijk voor teams om de algehele visie te begrijpen waaraan zij werken. Daarom moeten bedrijfsleiders op alle niveaus met personeel verbonden zijn om de teamleden bewust te maken van meer dan alleen hun eigen taken.

In de afgelopen drie decennia werd de stagnerende productiviteit één van de belangrijkste uitdagingen voor het mondiale bedrijfsleven. De komende drie decennia zullen worden gedefinieerd door snelle innovatie en ook ontwrichting: van leveringssystemen met drones tot supersnel vervoer tussen steden. Werknemers zullen grote veranderingen zien. Aangezien deze veranderingen blijvend zijn, moet u ervoor zorgen dat uw organisatie bloeit door productiviteit op een breder niveau te begrijpen.