Trends

Hoe vastgoed talent kan aantrekken

Reading time:  4 Minutes

Een modern vastgoedteam doet meer dan gebouwen en faciliteiten aanbieden, het biedt een omgeving aan waarin mensen zich goed voelen en beter kunnen werken; een omgeving die talent aantrekt.

Dit is een moeilijk doel om te bereiken als het bedrijf belast is met niet-flexibele, dure, conventionele werkruimtes met langlopende huurovereenkomsten en te veel regionale kantoren.

De huur per vierkante meter bedraagt slechts ongeveer 35% van de totale kosten van kantoorbezetting, volgens Actium Consult. Met extra bijkomende verborgen kosten, is het zinvol om een flexibele portfoliostrategie aan te nemen met meerdere opties die minder kosten. Volgens HBR hebben bedrijven met inbegrip van IBM, AT&T en Dun & Bradstreet miljoenen dollars bespaard door slim vastgoedbeheer. 

Het voorzien van inspirerende werkruimte is één van de vele factoren die vastgoedprofessionals in de snel veranderende arbeidswereld zouden moeten aanpakken, zegt de directeur van Savills World Research, Yolande Barnes, auteur van het European Cities 2017-rapport.

Barnes zegt: "Vastgoed ging vroeger over rendabiliteit en het maximaliseren van de winst – over de kosten per vierkante meter en locatie van vooraanstaande kantoren. Nu gaat het om het aantrekken van menselijk kapitaal.

Over het algemeen zijn de ouderwetse ruimtes enkel nog aanwezig in sectoren waar weinig werkconcurrentie bestaat, zoals back-officefuncties. In sectoren waar er sprake is van een tekort aan jonge, getalenteerde mensen – zoals in de digitale industrie – doet de werkplek er echt toe."

Plaatsen waar mensen willen zijn

In welke sector een bedrijfsruimte zich ook bevindt – of het nu gaat om de verzekerings-, de financiële of de snel evoluerende technologische sector – er zou minder in termen van vierkante meter en meer in ‘plaatsen waar mensen willen leven, werken en gelukkig zijn’ moeten gedacht worden, als we over vastgoed spreken.

Deze accentverschuiving kan de oorzaak zijn dat Savills vaststelde dat relocatiebeslissingen tegenwoordig steeds vaker door Human Resources gemaakt worden in plaats van door de vastgoedteams. Vastgoedteams moeten nu nauw samenwerken met HR, welke zich voornamelijk richt op het aantrekken van hooggeschoolde werknemers, door de juiste werkruimte in de juiste buurt van de juiste stad te vinden.

Bij het vinden van die plaats, moeten bedrijven overwegen of een centraal zakendistrict wel talent aantrekt. Technisch talent, bijvoorbeeld, wil vaak in het centrale zakendistrict wonen, waar de ruimte schaars is en de huurprijzen hoog zijn, zoals in Stockholm en Dublin. In het verslag van Savills wordt opgemerkt: "In veel Europese steden is het nodig om meer stadsbuurten met een gemengd gebruik en goede toegang tot het centrum te bouwen."

PwC-onderzoek geeft een antwoord op die behoefte aan meer omgevingen met een gemengd gebruik. In een rapport geschreven met het Urban Land Institute, genaamd ‘Trends in Real Estate® Europe 2017’, noemt men onder andere Hamburg, dat €1 miljard investeert in de nieuwe HafenCity (havenstad), Lyon, waar gemengde woningen deel uitmaken van het nieuwe ontwikkelingsplan voor het zakendistrict Part-Dieu, en Oslo, dat door middel van een toenemende ontwikkeling van gemengd gebruik een steeds levendigere en duurzamere stad wordt .

Flexibiliteit en privé-werkbalans

Another trend that property departments need to accommodate, if they aren’t already, is flexible working. Over 50% of workers now work outside the main office for 2.5 days a week or more, according to the Regus Workplace Revolution report.

In vergelijking met vorige jaren blijkt dat er meer consultants en freelancers zijn, evenals oudere werknemers die verder werken na hun pensioengerechtigde leeftijd, die meer vrijheid willen om flexibel te werken. 

Door het personeel de mogelijkheid te geven om te werken in flexibele of activiteitsgebaseerde werkruimtes, ook al is het slechts voor een deel van de week, trekt men niet alleen nieuw talent aan – het kan bedrijven veel geld besparen op het vlak van bureauruimte. Hoewel de huurovereenkomsten in de afgelopen 30 jaar korter en flexibeler zijn geworden, zijn de woon- en werkkosten hoog in de grote steden. De jaarlijkse kosten in Londen zijn $88.800 per werknemer, volgens de Savills Live/Work index, en $111,900 in New York.

Barnes stelt voor dat vastgoedbeheerders ook naar andere werkruimtes moeten kijken, inclusief gedeelde ruimtes of studio’s die zo ingericht worden dat ze samenwerken of co-creatie aanmoedigen. Deze zijn beter geschikt voor nieuwe flexibele werkstijlen, passen bij de levensstijl van de werknemers en voldoen aan de behoeften van verschillende generaties. Ze bieden plaatsen om interessante groepen te ontmoeten en gemakkelijker samen te werken.

Leren van kleinere bedrijven

Het heeft decennia lang geduurd voor wereldwijde zakelijke vastgoedteams dezelfde les geleerd hebben die veel kleine, creatieve bedrijven al jaren kennen – een motiverende werkplek trekt talent aan.

Communicatiebureau AB, dat twee jaar geleden naar een kantoor in Bermondsey verhuisd is, heeft bewust gekozen voor een gebouw met open ruimte in een van de oudste delen van Londen. Het gebied heeft een trendy bohemisch gevoel, met veel eetgelegenheden om klanten uit te nodigen en verschillende plaatsen om na het werk iets te drinken. De wijk is ook makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer en toegankelijk voor personeel.

Chris Winning, hoofd klantenservice van AB, zegt: "Bedrijven hebben veel ervaring opgedaan met betrekking tot flexibel werken en hoe kantoren georganiseerd zijn. Kleinere bedrijven die hun personeel niet het grote geld kunnen bieden dat ze in grotere bedrijven zouden krijgen, moeten sinds jaar en dag flexibeler en creatiever denken."

De werkplek van de toekomst is flexibel, met open, activiteitsgebaseerde ruimtes, zitgelegenheden van hot-desks tot sofa’s, en aparte ruimtes waar samen of zelfstandig gewerkt kan worden. Doordat grote bedrijven alle middelen tot hun beschikking hebben kunnen degenen die inzetten op een strategieverandering anderen inspireren op een manier waar die kleine bedrijven alleen maar van kunnen dromen.

Neem contact op met Regus om erachter te komen hoe een vastgoedteam voor minder kan inspireren met inlevingsvermogen en de juiste werkruimte op de juiste plek.