Trends

Gen Ja – de kracht van optimistische millennials in het bedrijfsleven

Reading time:  3 Minutes

In de hedendaagse race naar de top moeten bedrijven de best geschoolde medewerkers kunnen aantrekken en behouden. Aangezien de digitale generatie opgroeit, zullen bedrijven die gebruik maken van hun talenten bloeien.

In 2020 zullen  millennials nagenoeg 50 procent van het wereldwijde personeelsbestand uitmaken en zullen ze beginnen hun plaats in hogere posities in alle sectoren in te nemen. Met een beetje planning zullen deze werknemers een goede aanvulling vormen op bestaande teams en een belangrijke rol spelen in toekomstige bedrijfsvoering.

Verwerf een concurrentievoordeel

In slechts twee decennia is het personeelsbestand geëvolueerd van het behelpen met faxapparaten naar het verzenden van bestanden vanaf hun smartphones naar de cloud. Millennials zijn niet alleen bekend met digitale innovatie, ze zijn argwanend ten opzichte van oudere technologieën en proberen actief te identificeren waar de volgende ontwrichtingsgolf vandaan komt. In hun vrije tijd denken ze aan hoe ze naadloos voor de levering van hun maaltijden kunnen betalen via hun smartphone, en hoe ze digitale interfaces meer kunnen betrekken in hun favoriete apps. Deze flexibele en herhalende aanpak is een groot voordeel in het bedrijfsleven.

Persoonlijke groei en loopbaanambities zijn belangrijk voor millennials – 52 procent zegt dat ze aangetrokken worden door werkgevers die vooruitgangsmogelijkheden bieden en onderzoek van PwC laat zien dat leren en ontwikkeling hun meest gewaardeerde werknemersvoordeel is. Deze ambitieuze, zichzelf verbeterende mentaliteit is cruciaal bij het zoeken naar innovatieve manieren om de bedrijfsdoelstellingen te overschrijden.

Millennials wisselen gemiddeld 27 keer per uur tussen laptops, smartphones, tv’s en andere apparaten – 10 keer meer dan de vorige generatie. Deze groep voelt de technische innovatie intuïtief aan, multitasking komt dus ook heel natuurlijk.

Pas uw werkplek aan uw nieuwe personeel aan

Een derde van de millennials vindt flexibiliteit en vrijheid belangrijker dan een salaris bij het overwegen van een jobaanbod. Jobs worden gezien als tijdelijke projecten voor millennials, en ze zijn minder dan eerdere generaties geneigd om hun leven rond hun job te structureren. Bedrijven die flexibele uren en een reeks kantoorlocaties aanbieden, kunnen hen helpen hun verantwoordelijkheden en hun eigen behoeften te vervullen.

Een studie aan de Bentley Universiteit heeft aangetoond dat 89 procent van de jongere generatie zijn mails verifieert en erop reageert, zelfs nadat de werkuren zijn beëindigd. En volgens EY, zeggen 47 procent van de millennials dat hun werkuren in realiteit zijn toegenomen in de afgelopen vijf jaar. Activiteiten buiten de werkuren formaliseren met werkregelingen biedt een manier om te vermijden dat werknemers een burn-out krijgen en om laat hen tevens gewaardeerd voelen voor hun extra tijd.

Technologie verandert de manier waarop millennials communiceren met hun leidinggevenden en collega’s. Eenenveertig procent zegtdat zij liever digitaal communiceren in plaats van persoonlijk te communiceren of via de telefoon op het werk. Bedrijfsleiders maken verandering mogelijk door over te stappen naar communicatiemiddelen zoals Slack, Microsoft Teams en Workplace via Facebook. Deze hulpmiddelen kunnen het personeel aanmoedigen om ideeën spontaan en buiten de beperkingen van de hiërarchische structuur te delen. Technische training en mentoropleidingen zorgen ervoor dat iedereen op dezelfde golflengte zit en open staat voor samenwerking. Babyboomers profiteren van praktische inzichten die hen snel op de hoogte brengen van de nieuwste technologie, terwijl 80 procent van de millennials realtime complimenten en feedback prefereert boven formele prestatiebesprekingen.

Aangezien millennials de meerderheid op hun werkplekken uitmaken, zal informatie zich stapsgewijs beginnen verspreiden binnen bedrijven, zoals in een netwerk, in plaats van ideeën die alleen van boven naar beneden stromen.

Millennials zien de tools die ze gebruiken voor het werk als continue in beweging en hebben geleerd zich snel aan te passen eens het patroon doorbroken wordt. Met deze hoge mate van aanpasbaarheid beginnen zij de industrieën om te vormen en nieuwe marktmogelijkheden te creëren. Niet alle digital natives zijn bestemd om Zuckerbergs te zijn, maar met de juiste digitale infrastructuur kunnen bedrijven veel leren van hun technisch aangelegde millennials.