Stemmen

Elf zakelijke tips van succesvolle jonge ondernemers

Reading time:  5 Minutes

De meest bekende CEO’s waar we altijd over horen (van Steve Jobs tot Elon Musk, Richard Branson en Brian Chesky), waren al vroeg in hun carrière succesvol in de zakenwereld. Hier volgen enkele inspirerende uitspraken van deze moedige ondernemers.

Kansen creëren voor anderen

"In de komende eeuw zullen onze leiders diegenen zijn die kansen creëren voor anderen."
Bill Gates, Microsoft

Bill Gates was 20 toen hij Microsoft oprichtte. In september 2017 was hij de rijkste persoon op aarde. Zijn leiderschap richt zich op het creëren van kansen voor de mensen om hem heen. Dit kan belangrijker zijn dan het hebben van alle antwoorden of dan zelf het werk goed uitvoeren. Door mensen in uw team de vrijheid te geven zelf beslissingen te nemen, hun vaardigheden te verbeteren en hun doelen te laten bereiken, kunt u op lange termijn succesvol zijn.

 Bill Gates, Microsoft (Yana Paskova / Getty Images)

 

Wees veerkrachtig

"Soms zit het leven tegen. Geef niet op!
Steve Jobs, Apple

Wijlen Steve Jobs was nog maar 21 jaar oud toen hij Apple mee oprichtte. Hoewel hij negen jaar laten ontslagen werd, keerde hij terug en werd hij CEO van een van ‘s werelds grootste technologiebedrijven. Dit citaat uit zijn toespraak aan de Universiteit van Stanford in 2005 laat zien dat zijn werkethiek er een was van volharding en weerbaarheid, waardoor hij door kon gaan met vernieuwen en toegewijd kon blijven aan zijn doelen.

 

Vergelijk uzelf niet steeds met anderen

"Eigenlijk concurreren we alleen met onszelf; we hebben geen controle over hoe anderen presteren."
Pete Cashmore, Mashable

Pete Cashmore richtte het wereldwijde nieuws- en entertainmentbedrijf Mashable op in Schotland toen hij slechts 19 jaar oud was. Volgens Cashmore is het te veel in de gaten houden van de concurrentie slechts een afleiding voor het boeken van eigen successen. In plaats van uzelf steeds met anderen te vergelijken, is het beter uit te zoeken wat u zelf goed kunt en graag doet, en uzelf daar met hart en ziel op te storten.

 

Zorg voor voldoende feedback

"Vraag uzelf steeds af of er iets is wat u kunt verbeteren."
Elon Musk, SpaceX/Tesla

Elon Musk richtte zijn eerste websoftwarebedrijf op toen hij 24 was. De waarde van SpaceX, zijn bedrijf voor ruimtetransport, wordt nu op meer dan 20 miljard dollar geschat. Hij adviseert om een voorbeeld te stellen door het regelmatig inlassen van eerlijke feedback als effectieve manier om fouten te voorkomen, continu te verbeteren en nieuwe mogelijkheden te ontdekken.

 

Vorm een sterk team

"Het maakt niet uit hoe goed uw aanvankelijke product of idee is. Als u geen sterk bedrijf neerzet, is uw product geen lang leven beschoren." 
Brian Chesky, Airbnb

Brian Chesky richtte Airbnb op toen hij 27 was. Hij voerde zelf de sollicitatiegesprekken met de eerste 300 werknemers van het bedrijf. Hij is ervan overtuigd dat het vormen van een sterke bedrijfscultuur en uitbouwen van een sterk team net zo belangrijk zijn als het creëren van een uniek product. En hoewel dit tijd en geld kost, zal het op lange termijn heel wat opleveren.

 

Ontwikkel een netwerk

"Omring uzelf met de slimste mensen die u kunt vinden."
Marissa Mayer, Yahoo!

Op de leeftijd van 24 was Marissa Mayer de eerste vrouwelijke technicus bij Google. Later werd ze de CEO van Yahoo!. Mayer geeft hetzelfde advies als veel jonge leiders: het vormen van een sterk netwerk van intelligente en invloedrijke mensen zorgt ervoor dat u sneller leert en meer voor elkaar krijgt dan alleen.

 

Pluk de dag

"Als u een goed idee hebt, begin dan vandaag. Er is geen beter moment dan nu om te beginnen."
Kevin Systrom, Instagram

Medeoprichter van Instagram Kevin Systrom bedacht het eerste prototype van wat we nu kennen als Instagram op een feestje. Zijn advies is om niet te twijfelen, nu is altijd het beste moment om te beginnen met het ontwikkelen van ideeën. Dat eerste, onbenullige ideetje kan uitgroeien tot een van uw volgende grote ondernemingsprojecten.

Kevin Systrom, CEO Instagram (Josh Edelson / AFP / Getty Images)

 

Wees niet bang om te falen

"Het is belangrijk om geen schrik te hebben voor angst. Gebruik het daarentegen om uw bedrijf succesvol naar een hoger niveau te tillen."
Sir Richard Branson, Virgin

Richard Branson was 16 en ging nog naar school toen hij zijn eerste bedrijfje startte. Hij gelooft dat elke ambitieuze ondernemer die probeert iets nieuws op te starten wel eens faalangst ervaart. Veel van de meest succesvolle ondernemers faalden keer op keer voordat ze succes hadden. Het overwinnen van angst en het ten positieve inzetten ervan kan u helpen uw aanpak te verfijnen en om verder te vernieuwen, en het maakt u op de lange termijn een sterkere en efficiëntere leider.

 

Neem risico’s

"Het grootste risico is het vermijden van risico’s … In een wereld die steeds sneller verandert, is het vermijden van risico’s de enige strategie die zeker faalt."
Mark Zuckerberg, Facebook

Mark Zuckerberg lanceerde Facebook vanuit zijn studentenkamer aan de Universiteit van Harvard toen hij 19 jaar oud was. De CEO zei in een interview vorig jaar dat er aan elke beslissing voor- en nadelen hangen. Als een bedrijf echter na verloop van tijd stilstaat, valt die achterstand niet meer in te halen, wat gegarandeerd leidt tot een mislukking. De enige manier om dit te vermijden, is het nemen van risico’s.

 

Volg uw passie

"We volgden onze overtuiging, niet onze rationaliteit, want rationeel gezien was het onmogelijk."
Daniel Ek, Spotify

De Zweed Daniel Ek is de medeoprichter en CEO van Spotify, een dienst die via streaming muziek aanbiedt. Hij begon zijn eerste bedrijfje toen hij 14 was en was miljonair op zijn 23e. Voor het oprichten van Spotify en om te bereiken wat hij wilde in de muziekwereld, had Ek al zijn persoonlijke kapitaal nodig, waarbij hij het risico liep al zijn ondernemingen te verliezen als het mis zou gaan. Uiteindelijk was het volgen van zijn passie de moeite waard, ondanks de uitdagingen waarmee hij geconfronteerd werd.

Daniel Ek, CEO Spotify (TORU YAMANAKA / AFP / Getty Images)

 

Luister niet te veel naar advies

"Luister niet te veel naar advies. De meeste mensen die advies geven, generaliseren hun eigen aanpak nogal en zeggen dan dat ze op die manier succesvol werden."
Ben Silbermann, Pinterest

De CEO en medeoprichter van Pinterest begon met het ontwikkelen van apps toen hij in de twintig was. Uiteindelijk kreeg hij het idee om een bedrijf op te starten gebaseerd op zijn liefde voor verzamelen uit zijn jeugd. Nogal contra-intuïtief geeft hij ons aan het einde van een lijstje met tips het advies om al deze goedbedoelde raad niet al te serieus te nemen. Er zijn vele strategieën en tips te vinden van succesvolle mensen die bruikbare richtlijnen en inspiratie kunnen bieden. Maar uiteindelijk is de enige weg die naar succes leidt, die van uzelf.